Därför har vi tillgång till AI – och snart kan det vara viktigt för dig.
ChatGPT och andra AI-tjänster är gratis av samma skäl som Google delade ut gratis mail- och arbetskonton samt skapade den dittills bästa sökmotorn i världen. Och just därför är det intressant för dig som annonsör.
De naiva användarna av AI
För några år sedan briserade AI-bomben när alla fick tillgång till ChatGPT (och en hel del andra tjänster, men låt oss fokusera på den första och största). Helt gratis, dessutom. Vi svenskar är speciellt mottagliga för sådana här fenomen. Vi får så mycket ”gratis” (läs finansierat av våra skatter) och framför allt sådant som är bra för oss. Som skolgång, skolmat, sjuk- och tandvård för barn, föräldraledigt och så vidare.
Så när något användbart kommer gratis reflekterar vi inte varför det är gratis. Som ett barn i godisaffären kastar vi oss över den nya kostnadsfria tjänsten utan eftertankar. Även om just Open AI startades med de bästa intentionerna, är idealismen för längesedan är övergiven av Sam Altman & Co, om den fanns innerst inne. Något som jag berörde i mitt tidigare blogginlägg här.
Var finns pengarna?
Intresset för AI är så enormt att intresset att investera i det är ännu större. Det pratas om bubbla etc. Men varför egentligen? Det pratas om att AI kommer att göra många arbetslösa – det är väl knappast ett skäl för astronomiska investeringar, eller hur? Var finns det pengar att tjäna? I annonserna förstås. Låt oss backa och göra en reflektion över hur annonsmarknaden har förändrats de senaste decennierna och hur det kan spegla vad som sker nu.
Google kom, sågs och vingklipptes
Precis som Google kändes tämligen människotjänande i sin linda visade det sig att vi betalade med våra beteenden som Google (sedermera Alphabet) kom att tjäna oerhörda annonspengar på. Det som alla trodde var en snäll sökmotor och gratis mailkonto finansierade av sköna techsnubbar i färgglada kontor var egentligen ett sjukt bra mediaföretag i sitt uppstartsskede. Så bra att vi vände oss bort från våra tidigare medier och undrade samtidigt hur vi hela tiden fick annonser från de sajter vi hade besökt (något som säkert ställde till det i många förhållanden).
Apple torpederar hela idén
Sedan bestämde sig Apple för att begränsa hur deras webbläsare Safari lämnade efter sig cookies på webbplatser. Ett hårt slag mot Googles och deras grundläggande affärsmodell var därmed torpederad. Även om riktade annonser från Google fortfarande är kvar så slutade den mest köpstarka gruppen (iPhone-användarna) att lämna kaksmulor efter sig.
Tillväxtpotentialen i affärsmodellen för Google var med detta egentligen skjuten i sank i ett investerarperspektiv. Det dröjde inte länge (några år) efter Apples beslut förrän även EU bestämde att alla användare själva skulle få bestämma om man ville lämna kakor efter sig eller inte. Förvisso en sjukt besvärande ruta man utsätts för…men ändå. Tiden för cookies var officiellt över.
Sociala medier slipper undan
Meta knappade in som globalt annonsmedia, eftersom spårning av vårt beteende på deras plattformar (Facebook, Instagram m fl) har vi redan godkänt när vi blev medlem på plattformen i fråga. Samma gäller förstås för andra sociala medier som Snapchat eller Bytedance (TikTok m.fl.). Men de kan inte som globalt annonsmedia mäta sig med Meta. Ännu.
Manegen är krattad för nya idéer
Det är i detta scenario som AI kommer in. För det ryktas intensivt om att, bakom de ideella fasaderna om att göra livet bättre för människor, ruvar drömmen om en sk superapp där vi gör allt från att vara sociala, till söka, betala räkningar och köpa allt vi behöver. Senast kunde man läsa om detta i Omni. Haja annonspengarna för detta media!
OpenAI kan vara världens nya annonsgigant
Låt mig förklara. Om du tycker att Google och Meta har kommit dig lite för nära, så är det inget mot hur det kommer att bli med en AI-baserad superapp. Innan du ens har tänkt tanken och än mindre sagt ut den högt så får du erbjudande om den där grejen som du innerst inne verkligen vill ha. Innan du visste om det. Till exempel långt innan du har tänkt på skilsmässa börjar du få annonser om samtalsterapeuter tillsammans med erbjudanden om romantisk weekend på Steam Hotel. Du hade ju trots allt konsulterat ChatGPT om dina bekymmer med din partner.
De här apparna ska bli ditt allt men innan dess måste de lära sig att beräkna vad du vill ha och det är vad vi gör med dem nu. Just GPT i ChatGPT betyder ju Generative Pre-trained Transformer. Vad vi gör nu med t ex Chat GPT är att träna den. Om vi ställer en fråga så genererar den en kombination av ord som den beräknar är det mest sannolika svaret. Den har ingen aning om den har rätt eller fel. Det är vad vi talar om för den. Trial and error helt enkelt. Fast helt huvudlöst, som du kunde läsa om i mitt förra blogginlägg om detta.
Finns det en framtid för superappar?
Superappar är vanliga i mer totalitära samhällen som Kina, Ryssland och i många arabiska länder. Huruvida västerlänningar som är vana vid valfrihet och har inövad rädsla för totalitet är lika sugna på en superapp låter jag vara osagt. I USA kan företag bli enormt stora och flytta in i människors liv – som t ex Amazon. Om västeuropéer, som sätter högt värde på personlig integritet samt vana vid pluralism och småskalighet går samma väg, låter jag vara osagt.
För oss som byrå är dock detta oerhört viktigt att hålla koll på – inte för att vi ska förändra eller skydda världen. Det kan vi inte. Men vi är bra på att skapa bra avkastning på våra uppdragsgivares marknadsinvesteringar. Just beteenden är vårt stora intresse, för det är i beteendet som både media- och köpvanor skapas. Och vi som byrå, vill vara säkra på att våra uppdragsgivare finns där deras kunder finns.
Det har vi också skrivit om AI:
Google dominerar fortfarande söktrafiken





