Tea bloggar: Observationer från Guldägget
Jag ska vara helt ärlig, jag har aldrig skrivit ett blogginlägg tidigare men någon gång måste vara den första eller hur? Jag fick i uppgift av min handledare Marcus Hanser att kolla upp Guldägget och årets vinnare och därefter välja ut mina favoriter. När jag fick uppgiften hade jag ingen som helst aning om vad Guldägget ens var, men när jag började kolla upp det fastnade jag direkt. Det är sjukt fascinerande hur mycket tanke och kreativitet som ligger bakom varje kampanj, och hur smarta vissa verkligen är. Det är intressant hur kampanjer kan väcka känslor och faktiskt påverka hur vi tänker.
För er som inte känner till Guldägget är det Sveriges största tävling i kreativ kommunikation som belönar och lyfter fram den mest nyskapande och smartaste kommunikationen under föregående år. Kampanjer som både berör och förändrar.
Det var inte lätt, men efter att jag gått igenom alla kategorier har jag nu valt ut en vinnare från varje kategori som verkligen fångade mitt intresse. Klicka på respektive rubrik så kan du få se de prisbelönta bidragen jag gillade.
Aktivering: “Deal with the Trash” – Mcdonald’s
I kategorin Aktivering fastnade jag verkligen för “Deal with the Trash” av McDonald’s. Jag älskar hur de lyckats kombinera ett vardagligt problem med kreativitet på ett lekfullt sätt. De har fått människor att bli engagerade i att slänga skräp, även från konkurrenter och belönas vilket både är smart och roligt.
Annonsering: “The Routine Effect” – Craft Sportswear
Bland bidragen i kategorin Annonsering blev det “The Routine Effect” som fångade mitt intresse mest. Idén av att dokumentera löparens utveckling vecka för vecka och få se hur hennes ansikte förändras från ansträngning till glädje gjorde mig extremt inspirerad. De fångade verkligen känslan av rutin och träning på ett sätt som gör en själv motiverad.
Audio: “Max vs Max – ett radiodrama” – Max burgers
“Max vs Max – ett radiodrama” fångade snabbt uppmärksamheten hos mig. Det var något i tonen som fick mig att fastna, och hur de valt att kombinera humor med kreativitet gör det både roligt och spännande att lyssna på.
Digitalt “Skills to Pay the Bills” – Max
I kategorin Digitalt stack “Skills to Pay the Bills” ut. Jag uppskattar verkligen hur de tagit gaming statistik och översatt det till ett professionellt CV. De såg verkligen möjligheten att förändra synen på dagens ungdomar som har gaming som passion. Max kampanj är både innovativ och en game-changer för unga som har svårt att idag få ner deras kompetenser på papper.
Effekt “Industrial Emissions Face Mist” – Vattenfall
Min favoritkampanj inom kategorin effekt var “Industrial Emissions Face Mist” av Vattenfall därför att de tar ett stort och komplex problem, industriutsläpp och gör att de blir lättare för människan att förstå. Samt gör det till ett ämne som är mer intressant och det visar hur kommunikation verkligen kan skapa effekt vilket jag tycker är väldigt imponerande.
Förpackningsdesign: “Nytt förpackningssystem lyfter AEG” – Electrolux Group
Idén om att använda en QR- kod på förpackningarna som skapar en länk mellan den fysiska och digitala värden var fantastisk. Det ger kunden möjlighet att enkelt få mer information om produkten och minska mängden tryckfärg. Deras design var riktigt imponerande vilket var därför jag valde “Nytt förpackningssystem lyfter AEG” som min favorit i kategorin förpackningsdesign.
Grafisk form: “Honest Packaging” – GBGT Box
Min favorit i kategorin grafisk form är “Honest Packaging”, jag fastnade för hur varje förpackning är ett konstverk i sig och det känns som att varje detalj är väl genomtänkt. Det jag verkligen uppskattar och som gjorde att jag valde just dem som min favorit var att de inte bara tog fram en förpackning som såg bra ut. Utan också får en att tänka till kring klimatpåverkan.
Hantverk: “The heart Surgeon’s Cookbook” – Getinge
Jag måste säga att “The Heart Surgeon’s Cookbook verkligen var något helt unikt och fångade min uppmärksamhet. Idén är inte bara sjukt smart utan även väldigt vacker. En kokbok som inte bara handlar om matlagning utan också om att träna sin finmotorik för hjärtkirurger. Jag är varken super intresserad av matlagning eller kirurgi men ändå blev jag väldigt nyfiken på hur de lyckats kombinera dessa två världar.
Identitetsdesign: “Socialdemokraterna Visuell Effekt” – Socialdemokraterna
Min favorit i kategorin Identitetsdesign blev “Socialdemokraterna Visuell Effekt”. Jag tycker om hur de lyckats förnya ett sånt klassiskt varumärke utan att tappa känslan av tradition. Att de använt sig av rosens form till grund för typsnitt gör att allt blir enhetligt och igenkännbart. Jag får känslan av tydlighet och att allt hänger ihop vilket är superviktigt. Det underlättar även för mig som läser att jag direkt känner igen och vet vilka jag har att göra med.
Innovation: “Julpåskölen” – Eriksberg
“Julpåskölen” av Eriksberg var något jag aldrig sett förut, kampanjen var för det första kreativ men framför allt innovativ. Därför blev Julpåskölen min favorit i kategorin Innovation. Jag blev imponerad över hur man genom att enkelt byta etikett på flaskan ger produkten en helt annan känsla. Från jul till påsk på bara någon sekund och ingen must som går till spillo efter julen. Det är både smart och hållbart på samma gång.
Integrerat: “Finnes: Ettor, tvåor, treor och fyror” – Qasa
“Finnes: Ettor, tvåor, treor och fyror” blev min vinnare i kategorin integrerat eftersom de tog fram reklam som jag inte skulle säga är ”traditionell” reklam. Genom att använda sig av lekfulla siffror i olika storlekar på en enkel rosa bakgrund skapade de en visuell stil som verkligen sticker ut. Jag fastnade extra för kampanjen eftersom den visar att man inte alltid behöver göra saker så komplicerade för att det ska ha slagkraft vilket gjorde kampanjen minnesvärd hos mig.
Kortare filmer: “Du har vad som krävs” – Försvarsmakten
Kampanjen “Du har vad som krävs” i kategorin kortare filmer berör mig verkligen, troligen för att jag är deras målgrupp. Men den påminner om att vi alla har styrka inom oss och på kort tid fångade de upp unga kvinnors vardag utan att överdriva. Den är direkt och motiverande vilket jag uppskattar och faktiskt förmedlar att vi har det som krävs.
Längre filmer: Ghost – Kent / United Stage
“Ghost” av Kent fastnade direkt hos mig. För det första, jag älskar allt relaterat till musik och artister. Men jag tycker de har fått till en stark idé kombinerat med det visuella och musiken. Filmen ger sannerligen en känsla av Kent, som en hyllning till bandets historia men även en blick mot framtiden. Jag tycker det är intressant hur de fångade mitt intresse och fick mig att vilja se klart filmen.
PR:
Alla idéer var superbra, men jag har inte riktigt fått grepp om denna kategori än, så jag valde att hoppa över den den här gången.
Utomhus: Kl(iMat)kampanjen – Oatly
“Kl(iMat)kampanjen” av Oatly är en favorit hos mig därför att de tar ett ämne som många anser är uttjatat och gör något roligt och kreativt med det. Koppla klimat till deras växtbaserade alternativ iMat vilket jag anser är genialiskt.
Att gå igenom alla kategorier gav mig verkligen en ny respekt för reklam. Jag tycker det är sjukt intressant att sätta sig in i det och börja se hur mycket tanke och strategi som ligger bakom varje idé som man vanligtvis inte tänker på. Hur det inte alltid handlar om att ha en snygg design utan att mer väcka en känsla hos mottagaren. Från att vara helt omedveten om vad Guldägget ens är, till att nu faktiskt vara nyfiken och kommer att hålla ett öga på framtida vinnare. Det är kul att se nya idéer och bli inspirerad.