Det finns lite olika kriterier som man bör uppfylla:
• Har ni en bra teknisk URLstruktur, internlänkar och navigering på webben?
• Har ni optimerat (berättat för sökmotorerna) vad webbplatsen handlar om, t ex nyckelord, frågeställningar, fraser som du vill dina besökare/kunder skall hitta dig på?
• Har du ett unikt innehåll i text och video som attraherar och besvarar dina besökares frågor?
Andra faktorer kan vara, hur länge du haft din webb online dvs hur länge domänen varit “live”och hur många och kvalitativa länkar/rekommendationer som din webb får från andra webbplatser.
Lite av en djungel för den som bara vill öka sin trafik till webben, men som mycket annat i livet så finns det oftast inga genvägar mot lyckade resultat, så även här.
Men lugn, vi hjälper dig, så boka ett möte med oss så går vi igenom hur din webb syns och vad som kan krävas för att öka din besökare/kundkontakter.
För dig som vill vet lite mer….om 2024´s skvaller och om vad som komma skall samt vad som vi kommer att hålla noggrann koll på i vårt arbete med dig som kund:
Från att göra att ett par uppdateringar per år så gör Google nu uppdateringar varje månad
Man behöver vara mer proaktiv för att matcha användarnas avsikt med själva sökningen och sedan självklart leverera själva behovet och en bra användarupplevelse.
Vi vet att AI kommer föras in som en del av sökresultatet år 2024.
Detta kallas SGE (search generative experience) kolla in hur SGE kan/kommer se ut
Ai i alla ära och det är ett stort hjälpmedel men det unika i kommunikationen kan lätt förvinna, så därför måste det fyllas på med egna vyer och vinklar, egna bilder och videos, framförallt med egen tonalitet och argumentation.
Med tanke på AI, så kommer det komma en ny SERP till Sverige detta år.
Den kommer presentera egna svar, baserat på flera olika källor som redovisas i sökresultatet istället för svar från webbplatser i själva SERP:en
Ett relativt nytt begrepp är E-E-A-T på svenska förkortning för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet.
Detta är Googles synsätt på hur de vill värdera webbarnas placeringar i sökresultaten.
En webbplats måste förtjäna topplaceringar. Därför är nyttan med ens innehåll mer viktigt Google EEAT är nte en rankingsignal, men rankingsignaler som man bör ha med sig i sitt SEO arbete redan idag och för framtiden