Varför ska nån följa er i SoMe?
Följer du DalaFrakt i sociala medier? Är du en av dem som undrar vad i h-e de håller på med? Eller vi…eftersom det är vi som skapar innehållet.
Jo, vi vill se till att det finns ett skäl för många att ha DalaFrakt i sitt flöde. För att bygga den relationen. Vi gör samma sak för Herdins men på ett helt annat sätt. Det är meningen.
Varför skulle någon följa ditt företags flöde egentligen? Har du frågat dig det? Svaret bär du ju på själv.
Du följer antagligen:
A. De du känner och som visar nåt du vill se
B. Influencers som har innehåll du gillar
C. Någon du är imponerad av (idol, skådespelare, snygg modell)
D. Sådana som ger engagemang eller underhållning
Och så tar du en titt på många företags flöden på valfri plattform. Oftast består det av person som står och pratar rakt in i rutan om något som bara den personen har lust att lägga tid på. Bla, bla, bla…jada jada jada. Oftast inte textat heller, trots att över 80% scrollar utan ljud. Bäst på detta brukar faktiskt våra branschkollegor vara. PK-byrån som tar sig själv på allt för stort allvar och pladdrar på om sådant som du kanske borde bry dig om….men de och alla andra tycks helt plötsligt ha glömt varför du befinner dig på fejan, insta, tiktok eller till och med linkedinken.
Du söker förströelse. Underhållning. Ren och skär digital eskapism.
Det är därför flödet för t ex DalaFrakt ser ut som det gör. Det skulle kunna ha varit fyllt med gubbar och gummor som babblar i all evighet om sådant som deras kunder nog ska bry sig om men inte orkar de när de scrollar i sitt flöde. Så…vi skapar underhållning i stället. Sådant som målgruppen tycker kul eller fint att se (och vi textar alltid).
Med detta galna flöde har vi inte bara ökat antal följare enormt på instagram och TikTok. Vi får kunder likväl som personal att skratta och känna en gemenskap. Det är så man bygger ett varumärke. Och det är väl det man ska göra om man har sitt företag i sociala medier? Eller?
Men det som stämmer för DalaFrakt stämmer kanske inte för andra. Herdins har ju ett helt annat innehåll i sina kanaler. Gårdsmark ett tredje och Diös i Falun ett fjärde, liksom vi själva ett femte sätt. Alla på sitt sätt noggrant utmejslat och genomtänkt.
Så, tillbaka till dig. Och ditt företag. Hur gör ni? Finns ni där i sociala medier? Och om ni gör det…har du frågat dig varför någon skulle följa er? Hittar du inte svaret så hör av dig, så ser vi till att få er relevanta.





