Sociala medier är ett kreativt måste
Sociala medier har blivit huvudmedia för de allra flesta. Och därmed en av de viktigaste kanaler att nå ut med, något som jag har oerhörd erfarenhet av då jag var med och lanserade Faluns stolthet Sabaton ut i världen.
Och i huvudsak var det SoMe som var ryggraden i det arbetet, förutom det intensiva turnerandet som Jocke Brodén & Co var ute på förstås.
Sabaton blev globala med sociala medier
Först var det MySpace (kommer nån ihåg?) för att sedan bli Facebook. Med tiden har fler applikationer kommit. Instagram, Snapchat, TikTok med flera har tagit var sin generation i anspråk. Alla med sina speciella egenskaper och alla helt utmärkta annonsmedier.
För oss reklamare är alla SoMe en våt dröm då du i samma annons får hela AIDA på samma skärm. Alltså Attention, Interest, Desire och Action precis vid mottagarnas tumme!
Alla olika former av sociala medier
Så ja, annonsering i SoMe är definitivt en av de viktigare tjänster en byrå av idag ska kunna hantera. Och SoMM (Social Media Marketing eller paid social) är i sig en djungel med en mängd av olika format för samma plattform, olika möjligheter och ovanpå det förstås när och vad det är läge att använda betalda samarbeten som influencers. Och sen har vi det organiska flödet i sociala medier – som ska ge substans och förlänga annonseringen, eller hur?
Sociala medier blir ett av verktygen för Cu29
Sociala medier ska förstås vara en del i Cu29:s verktygslåda – organisk och betald. Och det är inte bara jag som vet mycket om det. Mina kommande medarbetare kan ännu mer om både tekniken, formaten och vad som skiljer användarna åt.