Super Bowl 2025: När reklamkreativiteten når nya höjder!
Sammanfattning
Vad tror du - är vi för försiktiga i svensk reklam? Ta inspiration av de absolut galnaste reklamfilmerna från Super Bowl 2025!
Som marknadsföringsbyrå här i Dalarna kan vi inte låta bli att fascineras av den kreativa explosionen som Super Bowl representerar. Det är en arena där reklambyråer och varumärken verkligen får chansen att släppa loss sin vildaste kreativitet – något som skiljer sig markant från vår mer återhållsamma svenska reklamtradition. Jag har hittat ett sammandra med de bästa filmerna och ur dem tog jag fram mina favoriter. Tidsangivelserna i parantes. Men se gärna alla.
Årets mest vågade kreativa koncept:
1. Stella Artois ”David & Dave” (18:00)
- Tänk dig pitchen: ”Vi ska låta Matt Damon spela David Beckhams okända tvillingbror”
- I Sverige skulle idén förmodligen stoppats redan vid första kundmötet
- Men i Super Bowl-kontexten blir det ett genialt exempel på hur man kan ta kändisreklam till en helt ny nivå
2. WeatherTech’s ”Pantertanterna” (14:09)
- Vem skulle våga föreslå att marknadsföra bilgummimattor med pensionärer i panterdräkter?
- Ett koncept som bryter mot alla konventioner inom produktkategorin
- I Sverige hade vi troligen valt en mer ”praktisk” approach med fokus på produktfördelar
3. Budweiser’s ”A Horse Comes Into a Bar” (10:30)
- Ett klassiskt exempel på amerikansk storytelling där det absurda möter det ikoniska
- Här vågar man leka med sitt varumärke på ett sätt som få svenska företag skulle överväga
Vad vi kan lära oss:
- Amerikansk reklam vågar ta ut svängarna och lita på att publiken hänger med
- Humor och överdrift används som kraftfulla verktyg för att skapa minnesvärda ögonblick
- Budget är såklart en faktor (30 sekunder kostar cirka 7 miljoner dollar), men den största skillnaden ligger i modet att vara annorlunda
Som marknadsföringsbyrå inspireras vi av denna typ av kreativ djärvhet. Även om vi kanske inte har samma budgetar som Super Bowl-annonsörerna, påminner det oss om vikten av att ibland våga tänka utanför boxen och utmana etablerade normer inom marknadsföring.
Det finns en läxa här för svenska marknadsförare: Ibland måste man våga vara lite galen för att sticka ut. Medan vi kanske inte behöver gå hela vägen till ”pantertanter som säljer bilmattor”-nivån, finns det definitivt utrymme för mer kreativt mod i svensk reklam.
Vad tror du – är vi för försiktiga i svensk reklam? Skulle vi våga ta mer kreativa risker som amerikanerna gör?