Tar OpenAI över söket efter Google med SearchGPT?
För några veckor sedan släppte OpenAI sin nya sökfunktion – SearchGPT. Läs om det här på Omni. Okej, den kanske inte är helt fullfjädrad ännu, men den fungerar. Du kan själv se i Sibbe Silvéns inlägg på LinkedIn att en sökning på SearchGPT är så enkel och intuitiv som många vill ha den.
Vad innebär SearchGPT egentligen för dig?
Ja en större tech- och marknadsrevolution är knappast tänkbar. I årtionden har sökningar varit lika med att använda sig av Googles söktjänst. Den har servat både användare och webbplatsägare väl. Är du av generation X minns du nog befrielsen när du äntligen kunde få relevanta resultat av dina sökningar, inte bara avklädda tjejer eller ännu värre – ren porr som en sökning på Alta Vista ofta resulterade i. Sök på stekpanna och vips var det nakna aktiviteter på skärmen. Oklart hur det gick till.
Google ändrade på det. Succén kring deras söktjänst skapade begreppet att googla saker och ur detta steg ett dynamiskt företag vars kontor såg ut som en lycklig förskola. De skapade mängder av tjänster som många av oss använder dagligen. I grunden låg dock söket, samt möjligheten att annonsera i söktjänsten, vilket vi hjälper många av våra kunder med. Och det är vad som varit grunden i Alphabets (företaget som äger Google) finansiella framgångar.
Men så kom OpenAI med ChatGPT och många började ana vart detta kunde leda.
Att ha en dialog med en webbaserad maskin låter ju onekligen som grunden till ett bra sök. Eller hur? Till detta har Google uppenbara utmaningar att få sin egen AI-lösning att fungera tillfredställande. Men kanske viktigast är att användarupplevelsen av ett Google-sök idag inte är vad det brukade vara. Alphabets behov av pengar gör att annonserna tar allt större plats i sökresultatet, vilket i sin tur ofta försämrar sökresultatet.
Tillsammans kan detta helt klart skapa en perfekt storm i sökbeteendet för den stora massan av användare. Och det i sin tur skapar en mängd nya frågor. Hur kommer morgondagens sökoptimering se ut? Hur påverkar det din hemsidas innehåll och uppbyggnad? Hur kommer man kunna annonsera i söket framöver? Kort sagt, hur påverkar detta dina affärer?
Google kom nyligen ut med att med hjälp av AI kommer (det organiska) sökresultatet att förbättras. Men kommer vi att tycka att presentationen av sökresultatet är bra? Det vill säga listningar av webbsidor som korresponderar med din sökning. Eller kommer vi att föredra att ställa en vanlig fråga och få ett sammanfattande svar? Kommer det att skilja mellan generationer?
Ja frågorna är många. Men du kan vara säker på att vi följer detta med stort intresse. Och om den dagen kommer som Googles dominans på sök faller i bitar, kan du vara säker på att vi redan har förberett dig. Om du är en av våra uppdragsgivare, det vill säga. Men det har du redan listat ut.