Tillgänglighetskrav för hemsidor – Gäller det er?

Sammanfattning

Tillgänglighetskraven som träder i kraft sommaren 2025 påverkar bara vissa verksamheter direkt, men det är aldrig för tidigt att börja planera för ingen vet hur reglerna kommer att förändras Att anpassa hemsidan är inte bara en fråga om att följa regler, utan också om att ge fler besökare en bättre upplevelse. Så varför vänta?

Du har nog inte missat detta. Från och med den 28 juni 2025 träder nya tillgänglighetskrav i kraft inom EU. Målet är att göra webbinnehåll mer tillgängligt för alla, oavsett funktionsförmåga. En bra tanke. Men kraven gäller långt ifrån alla hemsidor och alla företag. Låt oss reda ut vad som gäller och vilka verksamheter som faktiskt påverkas i sommar!

Vilka berörs av de nya kraven?

De nya reglerna syftar till att säkerställa att digitala tjänster är tillgängliga för alla. Här är några exempel på verksamheter som redan nu behöver se över sina hemsidor:

1. E-handel – Webbshoppar, bokningssystem och betalningsplattformar.
2. Streamingplattformar – Tjänster som Netflix och Spotify.
3. Banker och finanssektorn – Internetbanker och bankomater.
4. Transporttjänster – Bokningssystem och biljettmaskiner för flyg, tåg och bussar.
5. Telekommunikation – E-post, meddelandetjänster och mobila tjänster.
6. Självbetjäningskiosker och biljettautomater – Till exempel biljettmaskiner på stationer.

Undantag och lättnader

Små företag med färre än 10 anställda och en omsättning under 2 miljoner euro är undantagna från vissa av de nya kraven. Det innebär att många mindre aktörer inte behöver göra några omedelbara förändringar. Men även om lagen inte tvingar dig att agera, kan det finnas flera fördelar med att börja anpassa din hemsida redan nu. Att skapa en tillgänglig hemsida visar omtanke om alla dina besökare, vilket kan stärka ditt varumärke för vissa målgrupper och förenklar användarupplevelsen. Dessutom ger det dig ett försprång inför eventuella framtida krav vilket gör att du står starkare på föränderlig marknad.

Vad innebär tillgänglighet?

Att göra en hemsida tillgänglig handlar om att skapa en bättre användarupplevelse för alla. Här är några viktiga områden att tänka på

• Text och design: Tydliga rubriker, bra färgkontraster och lättläst språk.
• Navigering: Möjlighet att använda hemsidan med tangentbord och skärmläsare.
• Media: Alt-texter för bilder, undertexter för videor och möjlighet att pausa rörligt innehåll.
Det handlar inte bara om regler, utan också om att göra din hemsida mer användarvänlig och inkluderande.

Är det panik?

För de flesta företag är svaret nej. Om du inte tillhör en av de verksamheter som direkt påverkas sommaren 2025 har du gott om tid att planera och implementera förändringar. Tillgänglighet är inte bara ett krav – det är framför allt en möjlighet att göra din hemsida bättre för fler av dina besökare.

Börja i tid – och få ett försprång

Vi på Cu29 är experter på att optimera hemsidor för både användarvänlighet och tillgänglighet. Vi hjälper dig gärna att ligga steget före – och samtidigt skapa en hemsida som stärker ditt varumärke. Genom att börja anpassa din hemsida i små steg redan nu kan du undvika stress längre fram. Se över text, design och navigering för att skapa en mer inkluderande upplevelse. Att ligga steget före är aldrig en dålig idé.

Mvh //