Vad håller Bregott på med egentligen?
Har du träffat mig vet du att jag brukar säga att varumärket ska vara ett företags främsta och mest värdefulla tillgång. Men en viss övertro brukar också drabba en del som besitter starka varumärken. Nyligen har Arlas Bregott minskat innehållet i sina förpackningar, samtidigt som man lanserar ett margarin. Hej då söta kossor. Jag fick lov att skriva om detta på branschtidningen Resumés opinionssida – klicka här för att läsa artikeln.
Bregott besitter ju den främsta av alla varumärkespositioner. De var först och länge ensamma om bredbart smör – som egentligen är en enkel och generisk produkt. I Sverige är det så starkt att vi kallar bredbart smör för just Bregott. Men att i dessa tider av osäkerhet och höjda matpriser släppa positionen först bland bredbart smör och i stället bli generiskt smörgåsfett kan vara ett dumdristigt tilltag. Nu öppnar man upp för konkurrenter som kan specialisera sig på det som Bregott stod för tidigare. Och samtidigt vara billigare.
Vad skulle jag ha gjort i stället? Med Arlas muskler hade jag nog satsat på att bygga ett nytt varumärke. Ett gott bredbart margarin står bättre på egna ben och kommunicerar enklare och rakare mot den målgruppen som vill ha veganska alternativ. Nu försvinner en välkommen produkt ned i ett varumärke som målgruppen har valt bort av etiska skäl samtidigt som man tappar sin position bland sina trogna kunder. Mindre förpackningar kommer de att kunna leva med, men inte att av misstag få hem ett margarin.
Hur är det med ditt varumärkes position på er marknad? Har du tänkt på det? Utnyttjar du det till din fördel eller har du ingen aning om vad det är? Hör av dig i sådana fall.