Vilken var din favorit på Super Bowl?
Nä, jag tänker inte på spelet nu, amerikansk fotboll är för mig helt obegripligt. Men reklamen. Super Bowl är verkligen reklamens lilla julafton (den stora är Cannes Lion). Det är ju så att med de astronomiska priserna per sekund gäller det att få ut maximalt av pengarna – MROI (Marketing Return on Investement) helt enkelt. Och det gör man med idéer, utförande och kända ansikten som levererar uppmärksamhet, begär och intresse.
Övergripande verkar det som att ironin har kommit tillbaka.
Efter en snabb genomgång av reklamfilmerna blev dessa mina favoriter
T-Mobile, Home Internet Feeling – Super Bowl 2024
Ironireklam tagen till nästa nivå. Alltid kul att se den fjolliga sidan av machomän. Lång film (1 minut) men det är värt det.
Mountain Dew, Having a Blast – Super Bowl 2024
Generation Ys favvoläsk med precis lika avmätt kommunikation som generationen har. Knastertorrt kul. Älskar sånt. Blir nästan sugen att köpa en sån, fast jag vet att jag tyckler de är äckliga.
BMW, Talkin Like Walken – Super Bowl 2024
Sofistikerat för de målmedvetna. Precis som det ska vara. Vi som vet, vi vet. De andra skiter vi i. Och, det finns ju bara en. Snyggt – och on brand (vad man än tycker om det varumärket).
Och hur bedömde jag dessa då? Well, först och främst ska jag ju reagera – helst med ett skratt. Jag vill se att reklamen sitter ihop med såväl som varumärket (on brand). Jag vill känna ett visst sug att ta reda på mer eller vilja köpa produkten. Och sist, men inte minst, vill jag bli avundsjuk – att jag skulle ha kommit på idén…ja…jag vill faktiskt bli lite förbannad.
Har du en favorit? Branschmediet Resumé publicerade hela listan här – https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/fest-har-ar-alla-reklamfilmerna-hittills-i-super-bowl-2024/?utm_campaign=RE_Gratisbrev_Morgonsvepet&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqcst=272&elqcsid=1048
Kolla in den. Kommentera gärna vad du tycker.
Till sist kanske du funderar på varför ett företag lägger så mycket på reklam? Det korta svaret är ”därför det fungerar”. Reklam är fortfarande det bästa sättet att köpa resultat.