Det är inte priset – det är osäkerheten
Du kände nog av hur det bromsade in i maj. Vi kände det, liksom många av vår uppdragsgivare. En del hade hälften av sin vanliga söktrafik och när deras konkurrenter märkte av samma sak ökade de på sin annonsering på Google och vips gick klickkostnaden (CPC) upp med 50%! Färre besökare till hemsidan till oförändrad kostnad. Precis tvärtemot vad varje annonsör vill ha, eller hur?
Nu är det officiellt
I Omni 10 juli kunde man läsa att SCB nu har detta på siffror. Konsumtionen för hushåll gick ned 1,2% i maj jämfört med april. Och för företag (B2B) var samma siffra1,4%! Som resultat sjönk BNP med 0,2%, tvärsemot förväntningen som var satt på en ökning med 0,3%. Ser ut som små tal, men i och med att vi talar om hela landet är det stora pengar vi pratar om.
Varför då?
Men varför hände detta? Ja, förståsigpåare säger ju alltid att ”marknaden” inte gillar osäkerhet. Men om det är något vi alla fick uppleva denna vår så var det just osäkerhet. Förutom det militära krigandet i t ex Ukraina och Gaza satte USA igång ett tullkrig. Ingen visste vad följderna skulle bli, så många personer och företag valde helt enkelt att avvakta med olika inköp och investeringar.
Vad händer nu då?
Ja det är väl tiotusenfrågan just nu. De värsta farhågorna med vad tullarna skulle skapa verkar inte besannas. Rimligtvis borde investeringsbehoven finnas kvar. Märker vi, som företag eller människa, att orosomoln var just bara moln – borde hösten bli bättre. Men man kan verkligen aldrig veta.
Vad kan jag göra som företagare?
Om köparna inte vill komma till dig, kommer ingen trafikdrivande kampanj sätta fart på det heller. Sätta rabatter nu gör det svårt att inte kunna erbjuda dem senare. Just nu är det inte priset som avgör utan tryggheten, när väl den infinner sig kommer också köpet. Så nu är tillfället att ta marknadsandelar genom att stärka varumärket. Både bland befintliga som kommande kunder.