Hur 2025 kan bli möjligheternas år för dig som marknadsförare
Sammanfattning
Marcus Hanser spanar inför året vi står inför. Ett år som präglas av motsägelser och förändringar: AI blir vardag, Generation Z förändrar beteenden, mixed reality ersätter metaversum, sociala medier fragmenteras.
Att förutspå framtiden är ett effektivt sätt att både ha fel och bli hånad för det. Men som marknadsförare kan man inte bara göra det man vet är rätt, för då trampar man bara i andras fotspår. Ska man ta marknadsandelar och ge sitt företag fördelar behöver man, som du vet, testa nytt. Här kommer en spaning av skeenden som kan ha inverkan på kommunikationslandskapet under året.
År 2025 – motsättningar som ger chansningar och möjligheter
På många sätt är 2025 ett spännande år nu när världens mest högljudda fastighetsmagnat Donald Trump återigen har tagit över narrativet och med ett par kontroversiella utlåtanden fått både världens nyhetsredaktioner och landsledare i sin oförutsägbara hand. Men jag tänkte lämna världspolitiken utanför detta och ta en titt på vad som kan spela in lite (och mycket) i marknadsföringens värld. För utan större tvivel ser jag lite av motsättningens år. Och med motsättningarna kommer möjligheterna, chansningarna och de nya möjligheterna.
AI blir (lite för snygg) vardag
Från att ha varit en spännande nyhet, till lekstuga och hot har AI blivit en del av vardagen för många och förstås oss. Den artificiella intelligensen gör att många redan idag har börjat söka annorlunda. Det är ju enklare att t ex fråga ChatGPT om hur man gör en bra béarnaisesås än att sitta och Googla en massa recept, vilket vi har skrivit om tidigare. Dock använder AI-sökfunktionerna resultatet av olika sökmotorer vilket gör att själva SEO-arbetet ännu är oförändrat. På bild och videofronten har AI tagit sådana steg att även vi på Cu29 blir överraskade. Titta bara på bilden till detta inlägg, en sådan bra bild kan du skapa på bara några minuter. Samtidigt blir AI lite av en ”Wish”-variant av verkligheten. Så bra att den blir sämre, helt enkelt. För ju enklare det blir att skapa undersköna bilder, desto högre i värde blir det äkta (som då inte ska vara lika snyggt).
Generation Z tar oss i en ny riktning
Motsägelser kan vi också se i generation Z (födda 1995 – 2011). För denna generation, födda in i en hyperkommersialism, vänder inte bara alkohol i allmänhet (och rödvin i synnerhet) ryggen – utan går med i kyrkan som ingen tidigare generation. Och då pratar vi riktig kyrka. Inte någon disco-fri-kyrko-variant utan Svenska kyrkan samt Katolska kyrkan, den sistnämnda så stadd vid kassa att den nyligen köpte Johannes kyrka i centrala Stockholm. Det tycks också vara en generation som vill testa alla möjliga och omöjliga olika såser till maten, till detta kommer vi nog se de förväntar sig delikatesser i 7-Eleven eller i snabbmatsrestauranger.
Sociala Medier – de stora galna och de små bubblorna
Bland sociala medier kommer det också bli turbulent. Kommer TikTok sparkas ut ur USA eller kan/vill Trump stoppa det? Och samtidigt som EU sätter allt större press på Meta, Bytedance och dess gelikar för att stoppa filmade mord och dylika hemskheter har Meta beslutat sig för att gå motsatt väg, sagt upp faktagranskare och i stället valt in Trumps vapendragare och kampsportslegenden Dana White in i sin styrelse. Men frågan är vilka som kommer att befinna sig i dessa breda kanaler? Bubblifieringen fortsätter ju. Twitter-som-numera-heter-X var en gång källan för allt som hände på internet, så är det föga längre. Det blir allt fler och allt mindre communitys med liktänkande i stället. Detta samtidigt som influerare tappar mark då allt fler annonsörer har sett svårigheten med att bygga varumärken med dessa. Dock fortsätter sociala medier ta mark som annonsmedia – något vi märker av varje dag.
Hej då metaversum – hej mixed reality!
Apples galet dyra ProVision sålde ungefär så dåligt som många belackare trodde. Men troget sitt varumärkeslöfte ”the creative tool for the digital era” visade de vägen för den framtida visualiseringen. Även Zuckerberg fick kasta in handduken med sitt metaverse (ingen vettig person vill knalla omkring med ett fult VR-headset på sig) och presenterade i stället frukten av samarbetet mellan dem och EssilorLuxotica i form av Ray-Ban Meta Smart Glasses i september förra året. Vågar vi gissa på billigare mixed reality-glasögon från Apple i år?
Sammanfattning – vad betyder detta för dig?
Kommer något av allt detta revolutionera vardagen för oss marknadsförare? Nej, inte på något sätt. Men långsamt så skiftar våra fokus från det ena till det andra. Det som verkade otroligt igår, blir långsamt verklighet i morgon. Vårt jobb på Cu29 är att hålla ögonen på förändringen för att du som uppdragsgivare ska kunna få ut så mycket som möjligt för dina marknadssatsningar.