Stort intresse för Cu29:s första Marketing Master Class med Mats Georgson
En härligt brokig skara marknadsförare, företagsledare och studenter slöt upp på Mediahuset i Falun för vår första Marketing Master Class tillsammans med Högskolan Dalarna. Tomma sittplatser var det synnerligen ont om.
– Det var en blandad publik. Kul att hitta en nivå där alla var med och förstod, säger Mats Georgson, professor och marknadsföringsguru som var dagens föreläsare.
“Growth is life”
Förmiddagens huvudtalare, Mats Georgson, Ph.D., har en bakgrund som både akademiker och global varumärkeschef på bolag som Ericsson och Sony Ericsson. Med energi och glimten i ögat tog han oss från Krylbo (där hans far kommer ifrån) via University of Connecticut till reklambyråer och världens största varumärken.
Budskapet var tydligt:
- Tillväxt är livsnödvändigt – även för att kunna stå still måste företag växa.
- Marknadsföring är hjärtat i företaget, och det är mer än bara reklam. Det gäller att börja med kundens behov, skapa en produkt och först därefter göra reklamen.
- Varumärken byggs i människors undermedvetna. Vi fattar fler beslut på känsla än på siffror.
- Tur, teknik eller att fläska på med mer reklam räcker inte – psykologiska faktorer avgör vad vi som människor väljer.
- Bra marknadsföring väcker efterfrågan som redan finns under ytan, snarare än att skapa den från tomma intet.
Paneldebatt: från rabatter till 6-sekunders reklam
Efter föreläsningen följde en livlig panel med affärskvinnan Barbro Trum, e-handelskändisen Pelle Pettersson och erfarna varumärkesbyggaren Anna Romson, modererad av vår egen varumärkesexpert Marcus Hanser. Diskussionen kretsade kring:
- Riskerna med rabatter som marknadsföringsstrategi.
- Nya kanaler där lojalitet är svårare men relevans viktigare.
- Att varumärkesbygge ibland kan ske på bara sex sekunder – men kräver mod.
- Vikten av att framtidens marknadsförare kan hantverket bakom bra film och berättelser.
Publiken bidrog med frågor om branding, mätbarhet och hur man övertygar ledningar om långsiktig marknadsföring. Georgson sammanfattade klokt:
– Ta det aldrig från höften – ta ett ordentligt möte. Kortsiktiga beslut i korridoren är vad som får allt att rasa.
Marcus Hanser tryckte på vikten av att göra varumärkesarbetet ordentligt.
– De behöver veta vilket ditt företag är för att kunna välja det. Och folk behöver gilla dig. Hoppar man över de bitarna är det rabatt som blir din strategi.
Intervju: fem snabba med Mats Georgson
Efter eventet fick vi en kort pratstund med Georgson. Vi berörde AI, automatisering och buzzwords, och diskuterade hans tes om att vi nått ”peak social media”.
– Vi har idag sämre spridning trots att vi har mycket fler följare. Sociala medier kvävs av allt AI-genererat innehåll som ingen vill ha. Och när det automatiserade innehållet ger dålig verkan öser företagen på med ännu mer shit content. Det kommer inte att hålla.
Du har en bakgrund som både forskare och praktiker. Hur förenar man akademi och praktik?
– Akademin lär oss att skilja signal från brus. Näringslivet lär oss att testa. Båda behövs – särskilt nu när tempot är högt och gamla sanningar måste ifrågasättas.
Hur ser du på AI i varumärkesbyggande?
– AI är ett verktyg, inte en lösning. Automatiserar man autenticitet så går det snabbt åt helsike. Risken är att vi drunknar i genererat innehåll. Själv har jag istället stor nytta av AI för att skapa presentationer exempelvis.
Vad har du ändrat åsikt om de senaste åren?
– Jag har gått från fascinationen för kultvarumärken med lojala hjältar till att se värdet i expansiva varumärken som får mer utrymme i folks huvuden.
Om du fick sammanfatta din filosofi kring marknadsföring i en mening?
– Försök att bli ett ord.
Vad tycker du att folk ska ta med sig härifrån?
– Jag tycker att de ska fundera på varför de använder vissa varumärken idag, som de inte hade hört talas om för tio år sedan. Vad beror det på?
Vill du vara med på nästa Marketing Master Class? Håll utkik på cu29.se eller följ oss på LinkedIn för kommande datum.