Google dominerar söktrafiken, och förstärker med AI Mode

AI påverkar sökbeteende, sökresultat och innehåll – inga konstigheter vid det här laget. Men det finns skäl att inte lägga för stor del av marknadsföringsbudgeten på AI-optimering. AI-sök (även kallat AEO) driver nämligen långt mindre trafik än gamla tråkiga Google. Det hindrar dock inte Google från att sätta käppar i hjulet för konkurrensen, som i en nyligen tillagd begränsning av hur synlighet/ranking mäts. Och nylanserade AI Mode (en AI-sökflik som tillkom 8 oktober) stärker ytterligare sökjättens dominans.

Google driver trafiken

Ahrefs, en ledande aktör inom sökdata, jämförde referral-trafik från Google och ChatGPT på över 44 421 sajter. I juli 2025 stod Google för 41,9 % av trafiken i urvalet, ChatGPT för 0,19 %. Vissa tekniska detaljer visar att blinda fläckar kan finnas i undersökningen, men poängen kvarstår: det är Google som driver trafiken.

Det här kan vara svårt att smälta för oss som gillar AI, men det är gemene man som är i majoritet – inte teknikintresserade reklamare. Dock är det rimligt att Googles nylanserade AI-läge får fler över till AI-sökningar, som vi ser att kommer påverka både informationssökningar och e-handel.

Testa Googles AI Mode / AI-läget själv:

  1. Gå in på Google
  2. Sök på ditt företag eller din bransch, eller fråga ”vilket företag är ledande inom *din bransch* i *din ort*?”
  3. Klicka på fliken ”AI-läge”
  4. Begrunda det du ser
  5. Ställ följdfrågor och laborera

Den information du ser kan vi hjälpa dig att förbättra. Ta kontakt med oss om du har frågor eller vill veta mer.

Undvik shiny object syndrome

Det är lätt att lockas av det som är nytt och kul, medan marknadsdominerande Google känns lika spännande som den där morbrorn som drar samma gamla anekdoter som de senaste tio åren.

Att nytt är roligare vet de gapiga säljare som försöker kränga in senaste AI-nytt för alldeles för mycket pengar, till oinsatta företag som är rädda för att missa tåget. Jag får här axla rollen som den tråkiga morbrorn i sammanhanget. Därför: Håll i plånboken och investera där det gör mest nytta.

Varför investeringar bör göras inom modern SEO

Jag brukar framhålla sökmotoroptimering som något av en hygienfaktor. Varför ha en webbplats om ingen hittar den? Grundläggande SEO är en investering som står sig över tid. SEO handlar i princip om samma saker som förut, men har utvecklats (bland annat tack vare AI).

Utöver det grundläggande jobbet med välbyggda webbar som har optimerade texter och ligger på snabba servrar, finns idag behov av strukturerad data och frågesektioner. Jag går inte in på detaljer, men dessa åtgärder tillhör modern SEO. Det gör även gammalt hederligt varumärkesarbete, då EEAT (Erfarenhet Expertis Auktoritet Trovärdighet) är något som Google lägger stor vikt vid.

Bra SEO=bra AI

Det fina i kråksången är att den som optimerar för modern SEO kommer att ligga bra till även vad gäller AI-botar. Om fokusen istället ligger på att vara redo för AI, är risken istället överhängande att för mycket energi läggs på tekniska detaljer som inte ger så mycket i slutändan.

Behöver du se över ditt arbete med SEO och AI/AEO? Kom förbi på en kaffe eller connecta på Teams, så rätar vi ut frågetecknen, kollar på ditt behov och ger förslag på utveckling.

Mvh //