Nytt brand för svensk squash

Nej inte grönsaken. Svenska Squashförbundet har bett oss att se till brandet för sporten Squash i Sverige. Som jag har skrivit förut har engelskan två ord för varumärke – trademark och brand. Har du missat det eller glömt bort hur det förhöll sig kan du klicka här.

På 70-talet var squash stort i Sverige och vi har tre europamästare i denna fartfyllda och strategiska sport. Intresset har svalnat sedan den gyllene eran men då man lyckats ändra detta i andra länder sträckte det svenska förbundet ut en hand till oss för att ge squashen en uppdaterad innebörd.

Och nu är vi igång.

Har man en bra process så har man. Vi vet att det fungerar, men visst är det annorlunda att ge en aktivitet en ny brand platform. Fast metoden är densamma. Effekten är densamma. För ett brand handlar om vad de därute säger att det är. Och strategin är metoden vi ska använda för att få mottagarna att känna som vi vill inför denna sport.

Den borde ju passa många. Squash är ju högintensivt, tar inte så lång tid och tar inte stora utrymmen i anspråk (jämför med t ex fotboll). Man skulle kunna säga att det är golfens totala motsats, men det är en annan sak. Nu kavlar vi upp ärmarna och ger squashen en nystart i Sverige.

Mvh //